Saturday, January 26, 2008

زواج بمقاييس أخرى




الآن ونحن فى بداية عام جديد لاندرى اذا كان حزين ام سعيد بمقاييس اخرى لكل شىء وافكار مقلوبة عن كل شىء اصبح للزواج ايضا مقاييس أخرى ليس بأفكار اولياء الأمور بحسب بل وبمقاييس الجيل الجديد ايضا فى اختيار شريك الحياة

لو نفرض أننا جعلنا العادات والشريعة فى كفة ميزان من ياترى سيكون اثقلهما فى الميزان اى الكفتين ستكون الراجحة ؟؟؟

هل الشريعه تتخلل كل امور حياتنا لنسير على دربها بقول الله وقول الرسول صلى الله عليه وسلم وسنته

أم ان الأغلبية العظمى يلبسون الدين ملبسا ظاهريا وحين القرارات والخطوات نمشى بأهوائتا تحت مبرر العادات والتقاليد

بمعنى انه كما نعلم جميعا أن اهم معوقات الزواج هو فقر الشباب وهى مسألة نسبية من فرد لأخر اى انه ربما يعتقد البعض ان الشاب الذى لايملك سوى ثلاثون الف جنيها وشقة فقير لكننى أتحدث هنا عن الفقير الذى ذكره رسول الله صلى الله عليه وسلم (الفقير الذى لايملك قوت يومه)

فهل هذا الشاب ليس من حقه أن يعف نفسه لان عاداتنا اجبرتنا على بعض العادات العقيمة التى لا نفع منها ولا ضرر مثل (النيش) والانتيكات...........الخ

كاشتراط مثلا شقة 5 غرفرغم انه لن يعيش فيها فقط الا اثنين فى مقتبل حياتهم وقد قال تعالى (خذوهم فقراء يغنهم الله) اليس كلام الله تعالى ورسولة اعلى قدرا واعظم شأنا من عاداتنا العقيمة وأهوائنا السقيمة؟؟؟؟؟

أحبائى اولياء ألامور تناولت فقط عنصر الفقر اليوم بين العادة والشريعة وأرجو أن نعيد التفكير فى ترتيب حياتنا من جديد لأن تلك المشكلة ستقع على عاتق مجتمع بأكمله ربما تكون أنت يوما سببا فى انحراف هذا الشاب او ربما تكون انت سببا فى عفته؟؟؟؟


ماذا تختار؟؟؟

زواج بمقاييس الشريعه؟؟

ام زواج بمقاييسك
زواج بمقاييس أخرى؟؟

بقلم : نهى الوكيل

1 comment:

Anonymous said...

زهقت أنا عايز أجوز باه
هههههههه

محدش يصدقني ويجوزني بنته .. وياخدها فرصه باه عشان يخلص منها
وكمان محدش يطول أصلاً

مش عارف إبه الكبرياء ده
أنا كل اللي معايا دلوقتي 3 جنيه وربع
من اللي هو مخروم ده


أنا عندي تلميحه صغيره
و أنا في ثانوي كنت يقول لنفسي وبقنع صحابي إن إحنا لازم نجوز آخرنا آخرنا في تالت سنه من الكليه

ويعني لو واحد أزمت معاه أوي ممكن يخطب
دلوقتي واحد صحبي بيبصلي بإستحقار إيه يا شوقي
هتجيب الشبكه إمتى !

بجد الواحد كل ما بيكبر الدنيا بضلم معاه كده ليه مش عارف

بس عموما
انا الفكره ده مش مقتنع بيها خالص دلوقتي و أي حد يقول كده هضربه بجد

شكلي هجوز قطه في الآخر وأعد أربيها وخلاص

على الأقل مش هتقولي هتخرجني فين النهارده؟

هو الموضوع ده صعب شويه ناخد في قرار

انا شايف إن مينفعش ناخد بمقياس الدين لإن مفيش حد برضا يجوز بنته لواحد معندوش حاجه

ممكن تحصل في الأرياف مثلا .. ممكن في العائلات المترابطه ببعض جدا .. احياء شعبيه بردو

بس لو هتكلمي على الفئه المتوسطه
أنا مختش بالي لحد دلوقتي إن في حد عمل كده

هو الموضوع محتاج دراسه اكتر ويا جماعه كلكوا معزومين على فرحي بعد سنتين ونص هكون خلصت 3 سنين في الكليه

وفي النهايه بعد ما زهتكوا

إن شاء الله يا نهى هتجوزي ما تخفيش :P


موضوع جميل

يلا ربنا معاكم

أخوكم شوقي!!